RAKSTI

Pavasara nogurums

Pavasaris ir laiks, kad daba mostas pēc garās un bargās ziemas. Viss sāk zaļot, saule vairs neslēpjas aiz mākoņu segas, gaisā jūtamas spirgtas smaržas. Kaut arī astronomiskais pavasaris iestājas tikai 21. martā, daudzus jau ziemas beigās māc nogurums. Tās var būt garastāvokļa maiņas, viegla aizkaitināmība, nervozitāte, miegainība.

Viens no iemesliem ir saules trūkums ziemā. Ziemā saule parādās retāk, un tās gaisma nav tik spilgta. Tādēļ smadzenēs čiekurveida dziedzeris izstrādā vairāk melatonīna. Šis hormons nodrošina labu miegu un regulē diennakts ritmu. Taču, ja tas asinsritē saglabājas ilgāk nekā nepieciešams, cilvēks visu dienu jūtas nomākts un noguris, zūd koncentrēšanās spēja.

Tad atnāk pavasaris, dienas kļūst garākas, saule spīd spožāk un biežāk, melatonīna daudzums organismā samazinās un virsroku gūst serotonīns (laimes hormons). Ja organisms to izstrādā pārāk mazos daudzumus, tad mums sāk aptrūkties enerģijas, mēs kļūstam nervozāki.

Kā palīdzēt savam organismam?

Mainīt ēšanas paradumus.
Lai organisms atbrīvotos no sārņiem, gaļas un smalko miltu ēdienus vajadzētu aizstāt ar dārzeņiem un rupja maluma maizi. Dzerot pietiekami daudz tīra ūdens, nierēm var palīdzēt tikt galā ar lielo organisma pavasara ģenerāltīrīšanu. Uzturā jāietver pirmie zaļumi un diedzējumi. Serotonīna līmenis paaugstinās pārtikā lietojot žāvētus vai svaigus augļus (banānus, valriekstus, kivi), svaigi spiestas sulas, kā arī nelielās devās šokolādi.

Uzņemt vitamīnus.
Viens no svarīgākajiem vitamīniem ir C vitamīns - tas stiprina imunitāti. B vitamīns nepieciešams nervu darbībai un vielmaiņai, A vitamīns ir nozīmīgs acu un ādas aizsardzībai, D vitamīns – kauliem un zobiem, E vitamīns – regulē sirds un asinsvadu darbību. Visvairāk C vitamīna ir mežrozīšu augļos, upenēs, zemenēs, kāpostos, dillēs un pētersīļu lapās, kā arī citrusa augļos. B grupas vitamīni sastopami riekstos, graudaugos, gaļā, aknās. Tikpat nozīmīgi ir A, D un E vitamīni, kas atrodami augu eļļā, dažādas krāsas dārzeņos, zivju eļļā un olu dzeltenumā.

Veltīt laiku pastaigām svaigā gaisā un sportam.
Pēc darbadienas vēlams baudīt nesteidzīgu pastaigu; ja veselība ļauj, veikt neilgu vieglu skrējienu. Pietiks, ja sajutīsi paātrinātu pulsu un strauju elpošanu. Nav nepieciešams nogurdināt sevi ar ilgu un smagu skrējienu. Taču ar katru nākamo reizi slodzi vajadzētu palielināt, lai organisms pakāpeniski tiktu nostiprināts.

Biežāk smaidīt.

Kā teicis Antuāns de Sent – Ekziperī:”Smaids bieži ir pats galvenais. Smaids atlīdzina. Smaids apbalvo. Smaids uzmundrina.” Tāpēc vēlams sevi iedvesmot pozitīvi, katru rītu un vakaru uzsmaidot sev un pārējiem! Smiekli un smaids ir dzīvesprieka un visa labā apliecinātāji!

Pat arī tad, ja pavasara noguru nesajūti, visus minētos ieteikumus iesakām izmantot savā savā dzīvē ikdienu.

Saites:
Skaties arī šo

atpūta Šrilanka apmācība Tibeta foto kultūra ceļojums Himalaji ziema Ķīna miegs ķermenis veselība jūra sports saule terapija enerģija masāža kalni