GARAM UN DVĒSELEI

Uzņemties atbildību par savu veselību

Mūsu organismā viena no būtiskākajām daļām ir mugurkauls, kas ir ne tikai fiziskā ass, ap ko sakārtotas visas pārējās ķermeņa sistēmas, bet arī vieta, kurā plūst mūsu dzīvības enerģija. Paskatieties uz cilvēka stāju un varat novērtēt, cik spēcīga ir viņa dzīvības enerģija. Sāpes mugurā vismaz reizi dzīvē ir jutuši deviņi no desmit cilvēkiem. Par laimi vismaz katram otrajam tās parasti ātri pāriet, bet citiem atkārtojas vai kļūst hroniskas. Ko vajadzētu darīt, lai tiktu galā ar sāpēm vai tās nemaz nerastos? Ieklausīsimies dažādu speciālistu viedokļos.

Muguras sāpes vairumā gadījumu nav saistītas tikai ar traumām mugurkaulā, tā skriemeļos vai diskos. Parasti tās rodas no muskuļiem un to saitēm – ja tie vāji, tad nav sagatavoti kā lielai slodzei, ceļot vai nesot smagumu, kā arī mērenam, taču ilgstošam noslogojumam neērtā, ķermenim fizioloģiski nepiemērotā pozā. Arī nepareiza stāja un izmainīta gaita var izraisīt sāpes mugurā. Tām var būt desmitiem iemeslu un te ir svarīgi, lai katrs pats savlaicīgi ieklausītos sava ķermeņa valodā un sāktu rīkoties, lai neiedzīvotos ilgstošās un hroniskās slimībās.

Dzintra Troska, ģimenes ārste Lielvārdē, balstoties uz savas prakses un novērojumiem darbā ar slimniekiem, stingri rekomendē mest malā slinkumu un nepamatotu atvainošasnos par laika trūkumu, vispirms konsultēties pie ģimenes ārsta vai speciālista, sākt vingrot, skriet vai peldēt. Kā saka, slīcēja glābšana bieži vien atrodas paša slīcēja rokās. Vajag tikai gribēt.

Kādi ir galvenie muguras slimību rašanās iemesli?

Galvenais iemesls visiem ir mazkustīgs dzīvesveids, stress, nesabalansēts dienas režīms un nepārdomāta ēšana. No tā rodas savilkti muskuļi, sāpes mugurā, plecos, rokās un kājās. Ar tableti var noņemt tikai iekaisumu, bet, lai likvidētu sāpes saknē un ietaupītu savus līdzekļus, ir jākustas. Vajag vingrot, sportot!! Holesterīna līmenis asinīs lielākai daļai ir augsts. Kustības ir viens no galvenajiem holesterīna līmeņa mazinātājiem, bet, kad es saku, ka ir jāvingro un jāmaina diēta, cilvēks šķobās un prasa pēc receptes.

Kā Jūs saviem pacientiem vienkāršā valodā skaidrojat viņa sāpju rašanās cēloņus?

Cilvēkam ir hroniskas muguras sāpes un rentgena uzņēmumos redzamas distrofiskas deģenerētas izmaiņas mugurkaulā. Viņš man prasa, kas man tur ir? Vienkāršā valodā sakot - nekā laba tur nav, jo ir vērojama mugurkaula deformācija. Mugurkaulam jāstāv taisni, bet, tam deformējoties, skriemeļi noliecas un tad tie sāk spiest uz nerviem un muskuļiem. Sākas sāpes. Mugurkaulu taisnu var dabūt tikai un vienīgi pareizi vingrojot. Tas ir pirmais nosacījums, lai labi justos. Pie katra muguras skriemeļa ir piestiprināts kāds muskulis vai saite, kas savukārt atbild par kādu no iekšējiem orgāniem. Cilvēkam sāp kuņģis, aknas, sāp nezin kas... Viņš meklē nezin ko, bet bieži vien vaina ir mugurā. Lai atbrīvotu šīs saites, svarīga ir mugurkaula stabilitāte, lokanība, elastība un skriemeļu pareizs novietojums.

Kāds var iebilst, ka ir jau par vecu, lai sāktu vingrot.

Vecums nav šķērslis! Man bija viena paciente, kura 78 gadu vecumā pārpeldēja pāri Daugavai. Drusku dulla, varēja noslīkt, bet pārpeldēja. Vecums nav šķērslis! Es iesaku visiem un aicinu kustēties, aicinu sākt vingrot, sākt palīdzēt pašiem sev. Medicīnas pakalpojumi un medikamenti ir kļuvuši vēl dārgāki un lētāki nekļūs. Domājiet par pašatveseļošanos un taupiet savus līdzekļus. Tā ir būtiska motivācija. Piemēram, viena muguras saslimšanas epizode cilvēkam var izmaksāt ap Ls 35 (injekcijas, procedūras, blokāde pie speciālista, ģimenes ārsta pakalpojumi). Tā var atkārtoties pēc mēneša vai vēlāk atkal, tā var padziļināties. Pēc pāris gadiem saslimšana var kļūt hroniska, jo pamatproblēma netiek atrisināta. Cilvēkam ir jādzīvo tā, lai sāpes mazinātos un atkārtotos ar vien retāk.

Reklāmās aicina pievērst uzmanību savam holesterīna līmenim, aicina pārbaudīties, piedāvā vislabākos medikamentus, bet situācija nemainās. Vai cilvēki izprot, kas notiek viņu ķermenī?

Jā, cilvēki skatās un zina par problēmu, bet prakse rāda, ka viņi neizprot lietas būtību. Tas, ka pacients atnāk, uztaisa analīzes un nokonstatē, ka holesterīna līmenis ir virs normas, neko vēl neatrisina. Līmenis ir. Viņam pietiekami labi nestrādā aknas, kaut kas nepārstrādājas, kaut kas tur uzkrājas. Holesterīns rada asinsvados iekaisumu, nogulsnējas. Ap to vietu salīp trombocīti. Tas mehānisms ir sareģītāks un ļoti interesants, bet vienkārši runājot, pamazām asinsvados veidojas aizsprostojumi. Kad asinsvadi aizsprūst galīgi, tad ir pavisam bēdīgi. Paaugstināts holesterīna līmenis ir viena no no šī laika nelaimēm, kas iegūta no pārtikušās dzīves, pārmērīgās orientācijas uz materiālo labumu vairošanu un nevērīgo attieksmi pret veselību. Holesterīna problēmu ārstēšanā kustības ļoti palīdz. Medikamenti te maksā ļoti dārgi, vairāk nekā Ls 10 par iepakojumu. Bez tam tik nekaitīgi tie nemaz nav. Blakus tiek bojāts kāds cits orgāns.

Es iesaku un aicinu savus pacientus, citus lielvārdiešus nebūt kūtriem savas veselības aprūpē pašiem.

Sāciet kustēties, uzņemieties paši atbildību par savu veselību. Mums Lielvārdē ir lielisks sporta centrs, kur katram ir iespēja izmantot tajā piedāvātos sporta pakalpojumus. Salīdzinot ar Rīgu vai citiem lielajiem centriem, izmaksas ir simboliskas. Nāciet un pievienojieties man uz vingrošanas nodarbībām dziļo muskuļu stiprināšanai, kuras vadīs Ints Mūrnieks no 1.oktobra 2 reizes nedēļā.

Alvis Stankēvičs, augstas klases sporta treneris, pirtnieks, dziednieks, veselīga dzīvesveida praktiķis un popularizētājs, balstoties uz savas ilgstošas prakses novērojumiem, iesaka cilvēkiem vingrot, nevis iet pie ārstiem, dzert tabletes, vai lietot pretsāpju līdzekļus, bet būt aktīviem savas veselības un dzīvības enerģijas vadītājiem. Viņa ieteiktā vingrošanas sistēma balstās uz dziļo muskuļu un saišu stiprināšanu, kā arī uz mērenu aerobo slodzi sirds un asinsvadu norūdīšanai.

Kas ir dziļie muskuļi un kāda ir to nozīme cilvēka veselības nodrošināšanā?

Vienkāršā valodā runājot, dziļie vai iekšējie muskuļi satur mūsu skeletu. Ja šie muskuļi ir vāji, tad skelets staigā pa labi, pa kreisi un neturās kopā. Starp skriemeļiem iespiež nervus un rodas sāpes mugurā, gurnos un locītavās. Tātad, šie muskuļi ir jāuztrenē, uzsveru – JĀUZTRENĒ! Joga un līdzīgas sitēmas palīdzēs, bet neizārstēs. Dziļie muskuļi ir jāuztrenē un tas ir darbs, kas jāveic regulāri. Ļoti labu rezulātu var saniegt ar 3 treniņiem nedēļā, vidējs rezultāts būs arī ar 2 treniņiem nedēļā.

Kādu veselības problēmu gadījumos dziļo muskuļu vingrojumu komplekss palīdz?

Pirmkārt, tas ir vajadzīgs pilnīgi visiem, arī veseliem cilvēkiem. Pieredze rāda, ka pie manis uz vingrošanu nāk tie cilvēki, kas nevēlas operācijas, kas saistītas ar mugurkaula skriemeļiem. Nāk arī pēc operācijām, uz tādu kā rehabilitāciju. Operācijas bieži vien palīdzēs, bet neizārstēs. Veselības problēmu diapozons, kur vingrošana palīdzēs, ir ļoti plašs – muguras sāpes, disku trūce u.c. Protams, nāk arī veseli cilvēki, lai uzturētu sevi labā formā.

Kādi ir galvenie ieguvumi no vingrošanas, ja cilvēks nodarbības apmeklē regulāri, vismaz 2 reizes nedēļā un ne mazāk kā 3 mēnešus?

Pirmkārt, ja runājam par muguru, tad cilvēks ievēro to, ka viņu ar vien retāk moka sāpes un pamazām tās pazūd vispār. Mugura nesāp arī izdarot visai sarežģītas kustības vai noslogojot muguru ilgstoši neērtā pozā. Tas ir ļoti svarīgi. Piemēram, brīvi apsēžoties un atkrītot mīkstā krēslā vai dīvānā, muskulatūra un skelets atslābinās. Netrenētam cilvēkam šāda darbība var izsaukt spējas sāpes vai pat mikrotraumas. Trenēts ķermenis ļoti viegli uzņem slodzi visos līmeņos. Otrkārt, vingrojot mēs sevi nodarbinām aerobā slodzē, kas stiprina sirds un asinsvadu sistēmu. Aerobā slodze ir tad, ja mēs sevi noslogojam aptuveni vienu stundu no vietas ar pulsu līdz 120 sitieniem minūtē. Katram cilvēkam 2-3 reizes nedēļā ir ļoti vajadzīgas aerobās slodzes. Lielākai daļai tas patīk, jo tiek dedzināti liekie tauki un noregulējas svars. Tas ir tāds uzskatāms rezultāts. Un vēl patīk visiem, it īpaši sievietēm, kas nevēlas nodarboties ar sportu zālēs, kurās tiek audzēti muskuļi. Augums kļūst stingrs, bez liekiem un uzpumpētiem muskuļiem, harmonisks, lokans, spēcīgs un skaists. Tie ir galvenie ieguvumi.

Un tomēr, ja cilvēks regulāri vingro, bet rezultātu nejūt, kam tad vēl ir jāpievērš uzmanība?

Uzturs, diennakts režīms, miegs, pirts, ja ir iespējams. Būtiskas ir ķermeņa attīrīšanas procedūras, arī badošanās, bet tā jau ir cita tēma. To es stāstu visiem, kas ir uzsākuši ceļu uz savas veselības sistēmas sakārtošanu.

Dziļo muskuļu vingrojumu kompleksu Tu izmanto trenējot dažādu sporta veidu augstas klases sportistus, arī jauniešus. Kādēļ? Vai tas nav pārāk vienkārši tādam līmenim?Sporta medicīnu interesē sportista dziļie jeb iekšējie muskuļi un sirsniņa, jo tas ir pamats. Būtībā katra lielā treniņa sākumā vajadzētu trenēt dziļos muskuļus un tad pāriet uz pamattreniņu. Ja sportistam dziļie muskuļi ir vāji un tiek uztrennēti tikai ārējie muskuļi, cilvēks tiek plēsts uz pusēm, ļoti ātri var iedzīvoties traumās. Sportistiem, uzsākot sezonu, vajadzētu vismaz vienu mēnesi nodarboties tikai ar dziļo muskuļu trenēšanu un tad turpināt treniņus savā specializācijā, un vismaz divas reizes nedēļā nodarboties ar dziļo muskuļu treniņiem formas uzturēšanai visas sezonas garumā.

Anda Marculāne, ārste – rehabilitoloģe, osteopāte iesaka muguras sāpju ārstēšanu sākt ar izmeklēšanu pie speciālista, vēlams osteopāta. Katra pacienta sāpēm vienmēr ir savi atšķirīgi iemesli. Daļai sāpes rodas no ikdienišķas paviršas attieksmes pret savu ķermeni, bet ļoti būtiskai daļai pacientu sāpes var rasties no šķietami nebūtiskas sadzīves traumas, kas ar laiku sāk radīt nopietnākus veselības traucējumus. Jebkuru traumu gadījumā Anda iesaka izmeklēšanu un attiecīgu ārstēšanos speciālista uzraudzībā. Viņa ļoti rekomendē regulāras nodarbības vingrošanas zālē, nūjošanu, peldēšanu, arī jogu. Jebkuras aktvitātes noteikti palīdzēs vispārējā veselības stāvokļa uzlabošanā. Tomēr, ja ir specifiskas problēmas, tad bloķētās vietas mugurā vispirms ir jāatbrīvo pie osteopāta vai fizioterapeita un tad jāturpina ar sportošanu draudzīgs dzīvesveids.

Ints Mūrnieks, masieris, netradicionālās terapijas praktiķis, veselīga dzīvesveida popularizētājs iesaka ieklausīties dažādo speciālistu teiktajā un katram pašam izlemt vai turpināt ļauties rutīnai, vai tomēr kļūt par noteicēju savas veselības stāvoklī. Ikvienam, kas vēlas, ir iespējams pievienoties uz Veselības nostiprinošu vingrošanas nodarbībām Lielvārdē, Ogrē vai Ikšķilē, kurās tiek trenēti un stiprināti dziļie muskuļi, vēdera presīte, auguma lokanība, elastība, izturība un spēks prakstiski visa ķermeņa galvenajās muskuļu, locītavu un saišu grupās. Tiek piedāvāts vienkāršs, bet pietiekoši efektīgs vingrojumu komplekss jebkuras fiziskās sagatavotības līmenim, jebkuram vecumam un dzimumam. Personīgā pieredze rāda, ka jau 2-3 mēnešu laikā, regulāri apmeklējot šīs vingrošanas nodarbības, acīmredzami un jūtami uzlabojas pašsajūta, ārējais izskats, pieaug dzīvības enerģija, mazinās vai pazūd sāpes mugurā, normalizējas svars un miegs, pieaug pozitīva attieksme pret sevi un apkārtējo pasauli. Uz nodarbībām tiek aicināti arī sporta skolas audzēkņi, kas vēlas paaugstināt savu sportisko meistarību.

Papildus informācija par nodarbībām, pa tālruni 29138161 vai rakstot ints@3saules.lv

Ints Mūrnieks

Saites:
Skaties arī šo

veselība ziema atpūta Tibeta Šrilanka ķermenis sports foto Himalaji saule masāža kalni kultūra miegs Ķīna terapija apmācība enerģija ceļojums jūra

GARAM UN DVĒSELEI | Veselīgs dzīves veids, masāža un Tibetas aici